KA220 “WELL-BEING 4 ALL"

![]()
Το Ειδικό Σχολείο «Άγιος Σπυρίδωνας» συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+, KA220 με τίτλο «WELL BEING 4 ALL».
Βασικός σκοπός του προγράμματος αποτελεί η ανταλλαγή καλών πρακτικών με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των μαθητών και των καθηγητών μας στα σχολεία. Συμμετέχουν οι χώρες : Ρουμανία (που είναι η συντονίστρια), Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία και Κύπρος. Η διάρκεια του προγράμματος είναι 2 έτη ( 2023-2025).
1η Κινητικότητα
Επίσκεψη εκπαιδευτικών του σχολείου μας στη Ρουμανία
Στα πλαίσια της συμμετοχής του σχολείου μας στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ (KA220 “WELL-BEING 4 ALL) επισκεφτήκαμε το «CRISTAL» Centrul Scolar de Educatie Incluziva σχολείο της Oreadea της Ρουμανίας από τις 19 έως τις 24 Νοεμβρίου 2023, μαζί με εκπροσώπους σχολείων των υπόλοιπων χωρών του προγράμματος. Το σχολείο μας εκπροσώπησαν η συντονίστρια του προγράμματος Μαρία Ψιλολύχνου (φυσιοθεραπεύτρια), Χρήστος Πηλακούτας (λογοθεραπευτής) και η διευθύντρια Αντιγόνη Μιχαήλ (Ειδική Εκπαιδευτικός).
Κατά τη διάρκεια της τετραήμερης επίσκεψης μας, οι συνάδελφοι από τη Ρουμανία μας παρουσίασαν διάφορες προτάσεις εκπαίδευσης που εφαρμόζουν για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες. Ενδιαφέρουσα ήταν η πρότασή τους να χρησιμοποιήσουν τη γιόγκα, το «Kadans» και την αισθητηριακή κολύμβηση ως τεχνικές χαλάρωσης και αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Στόχος των συμπράξεων είναι η ανταλλαγή και διάχυση καλών πρακτικών ώστε να παράγονται και να παρέχονται υψηλής ποιότητας καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις. Στο πλαίσιο της διοργάνωσης τις απογευματινές ώρες όλοι οι συμμετέχοντες ξεναγήθηκαν στην υπέροχη πόλης της Oradea και επισκέφτηκαν διάφορα αξιοθέατά της.
Φυλλάδιο Εκπαιδευτικού Υλικού του προγράμματος School Well-Being 4 All από τη Ρουμανία
Διάχυση αποτελεσμάτων της 1ης κινητικότητας
Την Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023 έγινε διάχυση των αποτελεσμάτων της 1ης κινητικότητας που πραγματοποιήθηκε Oradea της Ρουμανίας. Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους υπόλοιπους συναδέλφους του σχολείου.
2η Κινητικότητα
Επίσκεψη εκπαιδευτικών του σχολείου μας στην Τουρκία
Στις 04-08 Μαρτίου 2024 πραγματοποιήθηκε η 2η κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+ «School Well-Being 4 All» στο Pamukkale Guidance and Research Center στο Denizli της Τουρκίας. Το σχολείο μας εκπροσώπησαν η Αθηνά Γεωργίου ( Ειδική Εκπαιδευτικός), ο Γιώργος Λεοντίου ( Ειδικός Γυμναστής) και ο Μιχάλης Παναγιώτου (καθηγητής Τέχνης).
Στο πλαίσιο του προγράμματος παρουσιάστηκαν 6 διαφορετικές μέθοδοι παρεμβάσεις. Κατά τη διάρκεια της 4ήμερης επίσκεψης, οι συμμετέχοντες απέκτησαν θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις σχετικά με την μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση Orff Schulwerk, τη χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών για την πρόληψη του εκφοβισμού από συνομηλίκους, τη διαχείριση θυμού, τη μείωση του στρες, την πεντατονική μουσικοθεραπεία, τις αερόβιες δραστηριότητες και δραστηριότητες επίγνωσης των συναισθημάτων.
Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με το εκπαιδευτικό σύστημα της Τουρκίας και να γνωρίσουν διαφορετικούς τύπους σχολείων. Οι υποδομές και οι εγκαταστάσεις των σχολείων προκάλεσαν θετική εντύπωση καθώς η φιλοξενία των Τούρκων εταίρων.
Φυλλάδιο Εκπαιδευτικού Υλικού του προγράμματος School Well-Being 4 All από τη Τουρκία
Διάχυση των αποτελεσμάτων της 2ης κινητικότητας
Την Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024 έγινε διάχυση των αποτελεσμάτων της 2ης κινητικότητας που πραγματοποιήθηκε στο Denizli της Τουρκίας. Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους υπόλοιπους συναδέλφους του σχολείου.
3η Κινητικότητα
Επίσκεψη εκπαιδευτικών του σχολείου μας στην Ισπανία
Στις 12-17 Μαϊου 2024 πραγματοποιήθηκε η 3η κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+ «School Well-Being 4 All» στο CEIP
BERNARDINO PEREZ στη πόλη Valencia den Don Juan της Ισπανίας. Το σχολείο μας εκπροσώπησαν η συντονίστρια του προγράμματος (Φυσικοθεραπεύτρια), ο Ιωάννης Τσελεπής ( Ειδικός Γυμναστής) και η Βοηθός Διευθύντρια Άννα Μάρκου (Ειδική Εκπαιδευτικός).
Οι συνάδελφοι εταίροι από την Ισπανία αποδείχτηκαν άριστοι οικοδεσπότες, όχι μόνο στη φιλοξενία αλλά και στο επίπεδο της
επιστημονικής κατάρτισης. Παρουσιάστηκαν συστήματα επαυξητικής και εναλλακτικής επικοινωνίας, όπως το ARASAAC, δίνοντας τρόπους έκφρασης, διαφορετικούς από την προφορική γλώσσα, που στοχεύουν στην αύξηση ή στην αντιστάθμιση (εναλλακτική) των δυσκολιών επικοινωνίας και ομιλίας πολλών ατόμων με αναπηρία. Επιπλέον παρουσιάστηκε η μέθοδος TEACCH, με επίδειξη χρήσης και παρατήρηση κατά τη διάρκεια των σχολικών μαθημάτων.
Πραγματοποιήθηκε αρχικά επίδειξη και στη συνέχεια χρήση συσκευών ενίσχυσης ήχου για μαθητές με προβλήματα ακοής. Επίσης, έγινε επίδειξη των γνώσεων που αποκόμισαν 3 μαθητές με υψηλό δείκτη ευφυίας μετά από ένα πρόγραμμα ρομποτικής. Υλοποιήθηκαν δράσεις χαλάρωσης και ευεξίας μέσω της yoga, pilates και aerobic με χρήση τραμπολίνου. Επίσημη υποδοχή από το Δήμαρχο της Βαλένθια και συμμετοχή σε σεμινάριο με θέμα» Ειδικές ανάγκες, Ειδικές δεξιότητες» με σκοπό την ανταλλαγή διδακτικών εμπειριών. Τέλος, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο ειδικό σχολείο της Λεόν (CEE Sagrado Corazon), όπου οι κτιριακές εγκαταστάσεις και η υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου μας άφησαν άφωνους.
Φυλλάδιο Εκπαιδευτικού Υλικού του προγράμματος School Well-Being 4 All από την Ισπανία
Διάχυση των αποτελεσμάτων 3ης κινητικότητας
Την Τετάρτη 20 Ιουνίου 2024, έγινε διάχυση αποτελεσμάτων του τρίτου ταξιδιού στη Valencia den Don Juan της Ισπανίας. Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους κατά τη διάρκεια της τρίτης μετακίνησης με τον διευθυντή και το προσωπικό του σχολείου.
Ενίσχυση της Ευημερίας στη Σχολική Κοινότητα: Η συμμετοχή του Ειδικού Σχολείου Άγιος Σπυρίδωνας Λάρνακας στο πρόγραμμα Erasmus+ “School Well-Being 4 All”
Το Ειδικό Σχολείο Άγιος Σπυρίδωνας Λάρνακας ολοκλήρωσε με επιτυχία τη συμμετοχή του στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ “School Well-Being 4 All”, ένα σημαντικό έργο που επικεντρώνεται στην προώθηση της ευημερίας μαθητών και εκπαιδευτικών ως βασικού παράγοντα για ένα ποιοτικό και συμπεριληπτικό σχολικό περιβάλλον. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν έξι σχολεία και οργανισμοί από τη Ρουμανία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ελλάδα, την Τουρκία και την Κύπρο, τα οποία συνεργάστηκαν στενά με κοινό όραμα: να δημιουργήσουν σχολεία όπου όλοι οι μαθητές - με ή χωρίς αναπηρίες - έχουν ίσες ευκαιρίες να αναπτυχθούν, να μάθουν και να νιώσουν ασφαλείς και αποδεκτοί.
Στόχοι και φιλοσοφία του προγράμματος
Το πρόγραμμα γεννήθηκε από την κοινή αναγνώριση ότι η ψυχική ανθεκτικότητα, η θετική συναισθηματική κατάσταση και η ολιστική υποστήριξη αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία για την επιτυχία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η ευημερία δεν θεωρείται απλώς βοηθητικό στοιχείο, αλλά ο πυρήνας μιας σχολικής κουλτούρας όπου κυριαρχεί η συνεργασία, ο σεβασμός, η κατανόηση και η ενδυνάμωση. Κατά τη διάρκεια της διετούς συνεργασίας, οι συμμετέχοντες παρουσίασαν και δοκίμασαν καινοτόμες μεθόδους και πρακτικές με στόχο τη στήριξη των μαθητών με ή χωρίς αναπηρίες, καθώς και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μέσα από εργαλεία διαχείρισης άγχους και επαγγελματικής υποστήριξης. Η συλλογική αυτή προσπάθεια οδήγησε στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου εγχειριδίου με εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο περιλαμβάνει δραστηριότητες, τεχνικές και στρατηγικές που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα στην καθημερινή σχολική λειτουργία.
Το εγχειρίδιο μεθόδων και εκπαιδευτικού υλικού
Ένα από τα σημαντικότερα αποτελέσματα του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου εγχειριδίου πρακτικών και εργαλείων, το οποίο συγκεντρώνει τεκμηριωμένες μεθόδους και δοκιμασμένες δραστηριότητες που εφαρμόστηκαν σε όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία. Το υλικό περιλαμβάνει παιδαγωγικές προσεγγίσεις για την ενίσχυση της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών, πρακτικές ασκήσεις και δομημένες δραστηριότητες για ενίσχυση κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, στρατηγικές διαχείρισης άγχους και επαγγελματικής στήριξης για εκπαιδευτικούς καθώς και εργαλεία που συμβάλλουν στη δημιουργία θετικού κλίματος και κουλτούρας αποδοχής μέσα στο σχολείο. Η αξία του εγχειριδίου βρίσκεται στο γεγονός ότι προέρχεται από πραγματικές εμπειρίες εφαρμογής και όχι θεωρητικές προτάσεις, δίνοντας έτσι σε σχολεία και εκπαιδευτικούς πρακτικά και άμεσα εφαρμόσιμα εργαλεία.
Επιμορφωτικές δράσεις στην Κύπρο
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, το Ειδικό Σχολείο Άγιος Σπυρίδωνας ανέλαβε ενεργό δράση με στόχο την ενδοσχολική επιμόρφωση των μεθόδων για την αξιοποίηση τους στο σχολικό πλαίσιο.πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές παρουσιάσεις, σεμινάρια και εργαστήρια, στα οποία συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε παρουσίαση στην οποία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από διάφορα σχολεία της Κύπρου. Οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν για τη φιλοσοφία του προγράμματος καθώς επίσης και για το εγχειρίδιο που δημιουργήθηκε.
Η σημασία του προγράμματος στην κυπριακή εκπαιδευτική πραγματικότητα
Η πίεση, οι αυξημένες απαιτήσεις και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί καθιστούν αναγκαία την υιοθέτηση πρακτικών που ενισχύουν την ευημερία και την ψυχική ανθεκτικότητα. Η συμμετοχή του σχολείου στο πρόγραμμα προσέφερε πολύτιμα διαμορφωμένα εργαλεία και προσεγγίσεις στο εκπαιδευτικό προσωπικό, με κύριο γνώμονα την ασφάλεια, την αποδοχή και την ανάπτυξη των δυνατοτήτων του κάθε μαθητή.
Κοιτάζοντας το μέλλον
Η ολοκλήρωση του School Well-Being 4 All δεν αποτελεί τέλος αλλά αφετηρία για νέες δράσεις. Η γνώση και η εμπειρία που αποκτήθηκαν θα αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο για το σχολείο μας.
Εγχειρίδιο - Toolkit
Μπορείτε να κατεβάσετε το Εγχειρίδιο στα Ελληνικά πατώντας εδώ
Μπορείτε να κατεβάσετε το Εγχειρίδιο στα Αγγλικά πατώντας εδώ